Díky spolupráci s Bryanem Petersonem na jeho nové knize Naučte se fotografovat AKT, která je momentálně novinkou na knižním trhu, jsme pro vás přichystali rozhovor, kde se můžete dozvědět tipy pro začínající fotografy.

Proč jste se za vaši dlouhou fotografickou a pedagogickou kariéru neprezentoval tímto žánrem již dříve? A proč, při vaší bohaté publikační činnosti, jste první knihu o Nude fotografii napsal až nyní?

Nejzásadnějším problémem, který mi dosud bránil vytvořit knihu o fotografování aktů, je čas. Až donedávna jsem měl nastavené přednostní cíle – další projekty, které jsem se zavázal dokončit, jako jsou Naučte se fotografovat street fotografie a Fotografická škola Bryana Petersona, a samozřejmě každodenní provoz mé online školy a workshopů po celém světě. Všechny tyto aktivity přispěly k tomu, že jsem měl do minulého roku velmi omezené množství času. Už teď ale přemýšlím o knize aktů 2, protože mám spoustu dalších nápadů, ale došel mi onen výše zmíněný čas… Jsem totiž přesvědčen, že stejně jako u mých dalších oblíbených témat – portrétů a pouliční fotografie – mi ani v případě fotografování aktů nápady nikdy nedojdou.

Kde berete inspiraci při tvorbě fotografií? 

Inspiraci k aktům čerpám z fotografování mnoha dalších témat a objektů, jak jsem zmínil výše. Moje nápady na mnoho z nich jsou jednoduché; najděte úplně obyčejnou krajinu nebo panoráma města a představte si, jak by tato scéna mohla vypadat, kdyby se v ní procházela nahá žena, pózovala v ní nebo se v ní „schovávala“. Je také jednoduše možné umístit nahý objekt do dané scény tak, aby ji „narušil“. Pracuji tak s momentem „překvapení“.

Máte nějaké tipy pro začínající fotografy, aby fotografování aktů nevypadalo lacině?

Abych se vyhnul laciným či kýčovitým aktům, musím důsledně pracovat se světlem, které má na kvalitu výsledku obrovský vliv. Často je příliš drsné a k objektu velmi nelichotivé. Problém může způsobit i absence správné pózy ze strany modelky (díky dobré profesionální modelce a její schopnosti zaujmout pózu vypadá každý fotograf skvěle!). V příštích dnech ostatně plánujeme s Patrikem Banasem webinář na toto téma.

Jak pracujete s modelkami, aby na fotografiích vypadaly přirozeně a uvolněně?

Zdravý vztah mezi fotografem a modelkou začíná pochopením, že nemohu vytvořit skvělé snímky bez její schopnosti a ochoty pózovat, jednat a být otevřená řadě potenciálních prostředí, což nakonec vytvoří jedinečné a vzrušující snímky. Někdy může být zvolené prostředí drsné, takže je zásadní se na všem předem domluvit. Kromě toho je důležité prodiskutovat, jaké má modelka hranice, pokud jde o určité pozice nebo použití určitých rekvizit, a v konečném důsledku je klíčové modelku požádat a povzbudit, aby nabídla jakékoliv nápady nebo myšlenky, které ji napadnou v souvislosti s danou lokalitou.  Samozřejmě modelky žádám i o to, aby si přinesly své oblíbené oblečení, případně rekvizity. Jedná se o spolupráci mezi umělci a v tomto společném úsilí mohou vzniknout skvělé snímky, pokud panuje otevřená a upřímná komunikace.

Jakou techniku nejčastěji používáte při fotografování aktu?

Při fotografování aktů mám rád dvě techniky a jedna z nich je na konci knihy zcela zřejmá; vytváření kompozic, kde je krajina sama o sobě krásná, ale zřetelně se povznáší přidáním aktu, ale způsobem, který je PŘEKVAPIVÝ. Modelka v krajině je nejprve naprosto nečekaný prvek a o pár sekund později má divák pocit, že obraz by nikdy nefungoval bez nahé scény. Další technika, na kterou se hodně spoléhám, není nic jiného než přirozené světlo, a když je tímto světlem plné sluneční světlo, je téměř nezbytné, aby bylo pod nízkým úhlem. Proto často fotografuji v časném ranním světle nebo ve světle pozdního odpoledne. Co se týče výběru objektivu, mám rád dlouhé teleobjektivy pro jejich schopnost komprimovat krajinu, ale z velké části mi vyhovuje objektiv 24-120 mm, který používám také při fotografování portrétů.

Spousta fotografů vás vnímá jako svůj vzor. Máte i vy svého fotografického guru?

V průběhu let jsem byl velkým obdivovatelem práce Helmuta Newtona, Roberta Farbera, Davida Hamiltona Smithe, J. Fredricka Smithe, Jaye Maisela, Herba Rittse, Ralpha Gibsona, Jana Saudka, Marca Glaviana a Maria Testina a bezpochyby i spousty jiných. Mám OBROVSKOU fotografickou knihovnu s více než 3000 knih těchto fotografů a mnoha dalších. Samozřejmě jsem občas našel inspiraci pro svou práci právě tam.

Zajímá vás fotografování aktů? Na našem e-shopu nyní máme novou knihu Naučte se fotografovat AKT, která vychází exkluzivně ve světové premiéře v češtině. Navíc se zdarma můžete přihlásit na webinář, kde se dozvíte více o této umělecké sféře. Nezmeškejte tuto příležitost!

Podobné příspěvky