BLOG.ZONERPRESS.CZ

Jak se do lesa volá…

20.02.2010, 21:01 | Pavel Kristián | Diskuse: 22

Poněkud mě překvapilo rozhořčení učitelů nad tím, že jsou při hodinách mládeží natáčeni na mobilní telefony a potom „zostouzeni“ na internetu. Před několika roky jsem zase já udiveně kroutil hlavou nad tím, jak se mnozí učitelé stavěli za to, že je nevhodné, aby žáci při vstupu učitele do třídy povstali a pozdravili – prý to není demokratické a dokonce je to snad vůči studentům urážlivé. A dnes slyším o tom, že učitelé jsou žáčky (tedy vzdělávanými a vychovávanými dětmi) šikanováni. Ono to všechno do sebe krásně zapadá: plošné snižování nároků, žádná státní maturita, která by ukázala, jak na tom kdo (studenti, školy i učitelé) skutečně je, na střední i vysoké školy bez zkoušek… až po diplomy za prachy. Šikanování učitelů je potom docela přirozené. Stejně jako to, že uchazeči o zaměstnání, absolventi vysokých škol s tituly jako Bc., Mgr. a různými jinými (často ani nevím, co ten titul vlastně znamená) nedokážou napsat ani vlastní, navíc strukturované, CV bez chyb, hrubky nevyjímaje.

Komentáře ke článku: 22

Napsal: Mainska (21.02.2010, 20.56)

Proč Vás to rozhořčení učitelů překvapilo? Mně je tedy představa, že by mě jako učitelku studenti natáčeli a pak videa se mnou dávali na net, dost protivná. A to i kdyby se mi hodina krásně povedla. Myslím, že žáci nenatáčejí učitele proto(aspoň ve většině případů), že jim vadí, že je nic učitelé nenaučí a chtějí tak upozornit na jejich nedostatky, ale prostě otravují.

Napsal: Pavel Kristián (22.02.2010, 11.51)

Souhlasím s Vámi, že je to nevkusné, protivné, sprosté… Souhlasím i s tím, že se to neděje jako msta kvůli tomu, že učitel třeba nic nenaučí. Žáci to dělají, protože to dělat mohou. Protože ví, že jsou za to téměř nepostižitelní. Protože ví, že se jim nic nestane. Víte, já moc nevěřím tomu, že se většina mladých lidí chce vzdělávat. Jsem téměř přesvědčen, že značné části z nich je nějaké vzdělání srdečně jedno. A jsem přesvědčen, že do určitého věku „musí být ke vzdělání donucováni“. Z mé zkušenosti s vlastními dětmi vím, že téměř zmizela domácí příprava, domácí úkoly, chybí návyky pro samostudium… Je mi líto, že na nedostatky systému doplácejí konkrétní učitelé, ale oni jsou součástí toho systému a spoluvytvářejí ho.

Napsal: Mainska (22.02.2010, 21.08)

Máte pravdu. Já učím dospělé a i ty musím ke vzdělání tak trochu nutit :) .

Napsal: Ondráš (22.02.2010, 21.25)

Jde o daleko složitější problém, než se na první pohled může zdát a nedá se to takto zjednodušit – cítím tam výtku vůči přílišné „demokratizaci“ školství. Chápu, že jde o blog, tedy o vyjádření názoru, ale je potřeba se zamyslet nad jádrem pudla. Pane Kristiáne, píšete, že „žáci jsou nepostižitelní“ a máte pravdu, bohužel za to nemůže ani tak systém školství, dejme tomu „plošné snižování nároků“ (na koho, na děti či učitele?) či nějaké jiné věci, ale pouze a jenom RODINA. Já bych si za svých studentských let nedovolil určité věci, už třeba z toho důvodu, že kdyby kvůli mě musel můj otec do školy, pár bych jich schytal (a že jsem jich pár schytal, he he). Dnes však mají děti v rodičích oporu, tedy existují rodiče, kteří jsou ochotni nastartovat na učitele při sebemenším problému – což samozřejmě sráží učitelskou autoritu, dítě si řekne, že když to máma kantorovi takhle vytmaví u ředitele a postaví se za dítě i v momentě, kdy je na vině právě dítě, tak se vlastně nic neděje a pak je kantor děcku pro smích. A kantor se nemá jak bránit. Tedy nikoliv přílišná demokratizace školství je na vině, ale jaksi nálada ve společnosti, rodičovská asertivita (suplování nedostatku času nevhodným způsobem) no a samozřejmě také to, jakou váhu školství všechny vlády, co tu od 1989 byly, přisuzují.
Nicméně spousta dětí se chce vzdělávat, jsou zvídaví a nezřídka Vás překvapí úrovní znalostí. Jsou to však ti, které k tomuto vedou rodiče. A spousta rodičů má za to, že škola (kantor) bude napravovat jejich selhání, jejich nedostatek času, chuti atp., což je samozřejmě nemožné.

Bohužel to je však trend, který je patrný v celé Evropě a obávám se, že s tím nic neuděláme.

Ad „žádná státní maturita“: státní maturita je zlo, na kterém si přiživuje spousta budižkničemů a které ve výsledku nikam nepovede – jen ke zprůměrované střední šedi (viz „vidění“ expozimetru ve fotoaparátu). Copak může být něco jedinečného a unikátního posuzováno podle nějaké tabulky?

Ad VŠ bez zkoušek: ano, jen tak dál, je dobré dát všem šanci získat vzdělání. Je nicméně také dobré bez okolků a co nejdřív vyhodit ty, kteří na to nemají nebo do své budoucnosti nechtějí investovat (čas, to především). Ovšem pokud budou školy dostávat peníze za studenta, bude zde i toto zlo, které zde zmiňujete.

Napsal: Ondráš (22.02.2010, 21.28)

Ještě jedna věc: konkrétní učitel je sice součástí systému, ale není možno tvrdit, že ho spoluvytváří. Při vysokém stupni abstrakce zajisté ano (budeme-li mluvit o určitých normách, nepsaných pravidlech atp.), ale stačí se podívat na vlekoucí se rozepře ohledně státních maturit a co zmůžou a co v tomto případě spoluvytváří „konkrétní učitelé“, kteří poukazují na chyby tohohle molochu.

Napsal: Pavel Kristián (23.02.2010, 1.14)

Já vím, že je to nesmírně složitý problém, který se snad nikde a nikomu ještě nepodařilo dokonale vyřešit (a také nepodaří). Vím, že jsou děti, které se chtějí vzdělávat, atd., atd. – já s vyslovenými názory v podstatě souhlasím. Mně pouze vadí (a to bylo to „Jak se do lesa…“), že učitelé sami – vědomě či nevědomě – podporují různé věci, které podrývají jejich autoritu a postavení ve společnosti, a tím, následně, i ve třídách. Vzpomínám si, jak jedna z bývalých ministryň školství tvrdila, že na českých školách neexistuje šikana, a nikdo se proti tomu neozval – to je jedna z ukázek toho, co mám na mysli. A když si nějaká partička může dovolit terorizovat spolužáka, proč ne kantora, to je určitě ještě lepší zábava. Nemám problém souhlasit s tím, aby na VŠ mohl kdokoli, ale potom musí být učitel (ten jeden, konkrétní učitel) natolik statečný, aby toho XY, který tam nemá co dělat, vyhodil. A ne jednoho – aby měl sám zájem, vyhodit ty špatné, a aby skutečně dokázal ty špatné odlišit. Chápu, že je to obrovský problém; já to mám v práci jednodušší: Neumíš, neděláš, jsi neschopný – odejdi.
Peníze, které protekly při tzv. přípravách státních maturit, to je prostě nehoráznost! A napadají mě i jiná slova. Ale myslím si, že měřítko by být mělo: Pokud mají být české diplomy a české vzdělání plnohodnotně přijímány na celé světě, asi by měly být postaveny na základech, které jsou měřitelné a tím i srovnání schopné. A ta maturita bude jenom tak dobrá, jak dobří budou lidé kolem ní. Mizerný rozhodčí udělá i z fotbalového zápasu nejlepších hvězd nechutnou podívanou.

Napsal: lukas (27.09.2010, 22.35)

Je to celkem sporné téma. Můj názor, ale je jestliže nemáš na práci, kterou děláš, tak se s tím smiř a neděl jí nebo honem něco udělej proto aby jsi ji zvládal…

Napsal: Pavel Kristián (28.09.2010, 11.30)

Ano, souhlasím, ale vždy musí být někdo, kdo dokáže podle nějakých kritérií udělat rozdělení na ty, kteří zvládají, a na ty, kteří nezvládají; lidé sami si těžko přiznají, že na to (studium, práci, podnikání atd.) nemají, že něco nedělají dobře – pokud to vůbec poznají. V podnikatelské sféře se to vyčistí většinou jednoduše a rychle, ve školství, kde lze výsledky měřit/hodnotit velmi obtížně, pokud je lze vůbec hodnotit, je to jistě nesmírně složité a navíc je to, jak jsem zmínil, otázka osobní statečnosti, která samozřejmě musí být podložena zkušenostmi, odbornými znalostmi…

Napsal: lukas (12.10.2010, 19.27)

V případě, že to nepoznají sami.Každopádně by to měl řešit zástupce ředitele… Který by měl svě podřizené nějakým způsobem kontrolovat….

Napsal: lukas (28.12.2010, 16.23)

Tak se z lesa ozývá

Napsal: samanta (05.01.2011, 9.52)

Učit dneska znamená velikanánskou výzbu.

Napsal: Deny (07.01.2011, 10.06)

Když se nad tím, každý zamyslí nemůžou za to ty děti, ale rodiče a vyučující. Když bude člověk dělat svou práci pořádně tak se to nestane.

Napsal: samanta (17.01.2011, 9.12)

Dlouho už jsi neaktualizoval tvůj blog.

Napsal: Kony (18.01.2011, 13.04)

Učitelé si za to můžou s největší části sami. Je to souboj, ale učitel musí nosit hlavu vzhůru.

Napsal: honzík (21.01.2011, 14.42)

Tohle je téma k hlubokému zamyšlení

Napsal: peta (28.01.2011, 15.11)

Tady už to nějak dovolalo

Napsal: Karlos (12.02.2011, 11.44)

Učitelé, učitelé snažte se, jste nejdůležitějším článkem hned po rodičích.

Napsal: terence (28.02.2011, 14.32)

Je to tady nějaký mrtvý přitom velmi zajímavé téma

Napsal: ferda (21.03.2011, 9.37)

Nu což :) je to na každém z nás jak se k tomu postavíme.

Napsal: Deny (13.04.2011, 8.35)

Je to neutuchající boj, zavedl bych násilí ze strany učitelů :)

Napsal: Pendoi (14.05.2011, 9.59)

Je to zajímavé, ale v mnohém je to tak jak říkáte. Šikana z jedné strany je oplácena tím samým chováním ze strany druhé. Chce to trochu více porozumění.

Napsal: Pavel Kristián (10.08.2011, 13.01)

Abych byl upřímný, jsem skutečně zděšen z toho, co se v současné době odehrává v Londýně. Nevím – to je věc pro speciality -, jaká je hranice mezi šikanou a projevy takového násilí, které je možné vidět v televizi a které se odehrává kousek od nás, nikoli někde v zemi s kmenovým zřízením a nesnášenlivými náboženskými předsudky. Nemyslím si, že je to věc porozumění. Naopak, myslím si, že základy toho jsou položeny daleko dříve, někde v době začátků výchovy malého človíčka a zejména v rané době jeho vzdělávání. A tam je bohužel role učitelů (a somozřejmě rodičů) jako vzorů a vzorců chování nesmírně důležitá. (Neodpustím si jednu drobnou štiplavost: Pokud učitelé dávají najevo, jak jsou pro ně peníze nejdůležitější ze všeho, jejich žáčci to radostně vstřebávají jako jednu z důležitých informací, kterou si odnesou do života.)

Vložit nový komentář


O vydavatelství

Zoner Press je vydavatelství odborné literatury zaměřené na oblast fotografie, grafiky, webdesignu, programování a bezpečnosti. Nechybí ani zájmové publikace pro děti a mládež.

Zajímavé odkazy

Syndikace obsahu

© 2007-2009 ZONER software, a.s. Všechna práva vyhrazena.
Kontakt: e-mail: knihy@zoner.cz, tel: 532 190 883.